fbpx

Blog: “De kracht van kernwaarden”

Ken jij de kernwaarden van het bedrijf waar je werkt? Sluit jij aan bij deze waarden? De kracht van kernwaarden ontdek je in dit blog.

Wat zijn kernwaarden

Net als jouw persoonlijke normen en waarden kennen organisaties ook “regels van goed fatsoen” en “punten om naar te streven”. Kernwaarden noemen we dat. Het is een samenvatting van de identiteit en het DNA van een organisatie. Kernwaarden geven richting aan het handelen van jouw werknemers. Het zijn kenmerken waar medewerkers op kunnen terugvallen. Kernwaarden veranderen nooit (ook niet als de markt wel veranderd).

De praktijk

Helaas blijkt het gebruik van kernwaarden in de praktijk toch anders. Jammer genoeg zien wij veel te vaak dat de kernwaarden ooit in een grijs verleden door directie of management zijn opgesteld en in een donkere la terecht zijn gekomen. Enkele bedrijven doen het iets beter en hebben hun kernwaarden ingelijst en aan de muur gespijkerd (zodat het tenminste nog teruggelezen kan worden).  Maar meer is het niet, het leeft niet in de organisatie.

Duidelijk is dat kernwaarden hiervoor niet bedoeld zijn. Je kunt een DNA immers niet opleggen vanuit hogerhand, maar het moet diep geworteld in een organisatie zitten, dus iedereen moet erachter staan, het naleven en uitdragen.

Wat kunnen we met kernwaarden?

Kernwaarden zijn de drijfveren die de manier van handelen in een organisatie verklaart. Aan de hand van kernwaarden kun je makkelijker strategische beslissingen nemen. Als je kernwaarden hebt waar iedereen binnen je bedrijf achter staat, weet iedereen hoe hij of zij zaken moet aanpakken. Zo (her)kent de klant wie je bent en voorkom je veel interne discussies. Het is daarom een belangrijk onderdeel van de ondernemersstrategie, maar ook van personeelsbeleid.

Leuke voorbeelden

Leuke voorbeelden zijn bijvoorbeeld de kernwaarden van Tony Chocolonely, Ziggo en Cool Blue.  Tony Chocolonely vindt “fun” een belangrijke kernwaarde. Dit meten zij jaarlijks met de “werkpret-enquête”. Ziggo vindt dat hoe meer men zich open stelt, hoe meer men leert, hoe meer je samenwerkt, hoe meer je bereikt en hoe meer je voor elkaar krijgt, hoe meer klanten je waarderen. Tot slot Cool Blue. Zij kennen de kernwaarden: eigenzinnig, vrienden, flexibel en gewoon doen. Cool Blue straat dit daadwerkelijk uit naar haar klanten. De bezorgdienst is heel persoonlijk (je biedt de bezorgers spontaan een kopje koffie aan) en het feit dat er confetti voor de chauffeur wordt toegevoegd aan de factuur, straalt duidelijk de eigenzinnigheid uit.

Tjellens’ kernwaarden  

Onze eigen kernwaarden zijn: professioneel, respectvol, integer, loyaal en solidair. Wij hopen dit dagelijks uit te stralen naar onze klanten, kandidaten, maar ook onderling naar onze collega’s. En eigenlijk kunnen wij er gerust nog eentje aan toevoegen: Werkplezier, want dit is een dagelijks terugkerend thema bij ons. De kracht van deze kernwaarde …. daar hoort u binnenkort ongetwijfeld nog meer over.

Bianca ten Pas,

Senior Recruiter

Tjellens is een volwaardig strategisch recruitmentpartner voor technische functies. Een partij die met je meedenkt, jouw adviseert en ontzorgt. Wil je weten wat Tjellens voor je kan betekenen? Bel ons gerust op 074-7508818