fbpx

Blog: “De virtuele werkelijkheid van werving en selectie”

Technologische ontwikkelingen, ze gaan razendsnel. Onze relaties zijn dagelijks bezig met het doorontwikkelen van hun prachtige technische producten. In werving en selectie worden de nieuwste technologieën echter nog lang niet altijd toegepast. Ook niet in de technische branche waarin wij ons bevinden. Dat is toch best een vreemde (virtuele) werkelijkheid?

Vacature

Best gek dat nog best veel technische bedrijven, die dagelijks bezig zijn met nieuwe technologieën, bij het aantrekken van nieuwe mensen nog het nodige laten liggen. Wij zien nog vaak dat een vacature opsommingsgewijs in droge tekst wordt opgesteld en slechts op de bedrijfswebsite geplaatst wordt. En dat is het dan. Daarna is het afwachten wij af wat er op hen afkomt en iedereen verzandt vervolgens weer in de dagelijkse werkzaamheden. Enige tijd later (vaak later dan eigenlijk de bedoeling was) komt het besef dat er niemand heeft gereageerd. Met als gevolg frustratie bij jouw medewerkers, want er moet nodig iemand bij om de werkzaamheden gedaan te krijgen!

Moderner

Beste bedrijven, werving en selectie kan allemaal ècht een stuk moderner. Het begint al met het uitdragen van jullie openstaande functie. Lezen doen mensen steeds minder graag. Dit geldt overigens helemaal voor jongeren. Die willen geen droge teksten meer hoeven door te akkeren, vol met holle kreten. Overigens wordt geen enkele sollicitant hier enthousiast van. Dus stap één in moderner denken is: verplaats je in jouw toekomstige nieuwe medewerker en bedenk wat hij of zij wil weten over het bedrijf, de functie en hoe het is om bij jullie te werken. Bedenk vervolgens ook waar de doelgroep jouw vacature gaat vinden. Leest jouw doelgroep de krant? Zijn zij op Facebook of juist op Linkedin te vinden? Zorg er dan voor dat jouw vacature daar te vinden is.

Nóg moderner

Nóg moderner is het om een recruitmentfilm in te zetten. Met zo’n film breng je jouw bedrijf in beeld, kun je iets vertellen over de functie-inhoud, toon je de nieuwe werkplek en laat je de toekomstige collega’s aan het woord. Gebruik deze tool eventueel ondersteunend aan een schriftelijke vacature, zodat deze op de reguliere websites te vinden is.

Aller modernst

Bij Tjellens streven wij continu naar de aller modernste versie: de virtual reality bril. Heel geschikt om technische functies onder de aandacht te brengen. Terwijl de sollicitant thuis op de bank zit, kan hij met een eenvoudige 3D bril een filmpje bekijken van uw bedrijf op onze website. Hij loopt als het ware letterlijk door jouw bedrijf, ziet bewegende machines, ziet zijn mogelijk nieuwe collega’s door het beeld lopen en ervaart op deze manier hoe het in werkelijkheid zal zijn om binnen jouw organisatie te werken. Hij kan zelfs kiezen wat hij wel of niet wil zien, door net als in de werkelijkheid, zich om te draaien en de andere kant op te lopen.

Benieuwd wat Virtual Reality binnen werving en selectie voor jouw bedrijf kan betekenen? Wij komen het graag laten zien, samen met een hippe bril met daarop onze eerste VR movie van een technisch bedrijf in Twente. Loop dus gerust eens met ons mee door de virtuele werkelijkheid van werving en selectie.

Bianca ten Pas,

Senior Recruiter

Tjellens is een volwaardig strategisch recruitmentpartner voor technische functies. Een partij die met je meedenkt, jou adviseert en ontzorgt. Wil je weten wat Tjellens voor je kan betekenen in een werving en selectie traject? Bel ons gerust op 074-7508818

Wil je meer blogs lezen van Bianca ten Pas? Klik dan hier.