fbpx

Blog: “Hippe functietitels”

Het lijkt een trend te zijn geworden om nieuwe medewerkers te werven met een hippe, gekke functietitel. Maar is dit wel efficiënt? Levert het je uiteindelijk de kandidaat op die je voor ogen had? Ons advies lees je in dit blog.

De functie van een functietitel

Een goede vacaturetekst begint bij een goede functietitel. Een functietitel beschrijft in het kort wat je precies zoekt. Het moet de lading dekken, de doelgroep aanspreken en hen nieuwsgierig maken. Niet eenvoudig dus! Zoek je een juridisch medewerker? Beschrijf in de functietitel ook de gewenste specialisatie zodat je zeker weet dat je de juiste doelgroep bereikt. Een voorbeeld kan zijn: Juridisch Medewerker Arbeidsrecht.

Vindbaarheid

Werf je online? Gebruik dan functietitels waarop sollicitanten zoeken. Veelvoorkomende termen zijn natuurlijk niet onderscheidend en vaak niet hip, maar wel effectief. Het is de moeite waard goed na te denken wat bij jouw organisatie past.

Hippe functietitels

Een hippe, gekke titel is niet altijd ondenkbaar. Je kunt deze wel gebruiken als jouw bedrijf al bekend staat als zeer gewilde werkgever (en daarom ook goed online gevonden wordt). Cool Blue is daar een voorbeeld van. Zij hanteren bijvoorbeeld de gekke functietitel “Verloningskoning” (een hippe term voor Salarisadministrateur). Zij kunnen het hebben, het past erg goed bij de eigenzinnige uitstraling van dit bedrijf. Ook Subway kan de functietitel “Sandwich Artiest” hebben. Zij hanteren deze titel om jongeren aan te spreken. Voor hen een prima keuze wat mij betreft.

Minder effectief

Minder effectief zijn de functienamen: “Chief Chatter” (de Manager van een Callcenter) “Warehouse Wizard” (Orderpicker) en Public Waste Manager (Vuilnisman). Leuk bedacht, onderscheidend en superhip, maar in mijn optiek niet erg effectief. De functie wordt online niet gevonden en spreekt de doelgroep niet aan. Weinig kans op reacties dus.

Hulp nodig?

Ga je online werven? En kun je wat hulp gebruiken bij het bepalen van een goede functietitel zodat jouw vacature goed gevonden wordt? Kijk dan eens op Google Trends. Deze website geeft via grafieken inzicht wanneer en hoe vaak op een bepaald woord is gezocht met Google. Door jouw bedachte functietitel te laten checken door Google, weet je meteen op jouw functie bij de hippe functietitels behoort.

Bianca ten Pas,

Senior Recruiter

Tjellens is een volwaardig strategisch recruitmentpartner voor technische functies. Een partij die met je meedenkt, jou adviseert en ontzorgt. Wil je weten wat Tjellens voor je kan betekenen in een werving en selectie traject? Bel ons gerust op 074-7508818

Nieuwsgierig naar meer blogs van Bianca ten Pas? Lees ze hier.