fbpx

Blog: “Van wervingsprobleem naar oplossing”

Ach en wee, wat is het toch lastig om gekwalificeerd personeel te vinden vandaag de dag. Terwijl de sollicitanten en jaar of drie geleden nog rijen dik voor de deur lagen, reageert er nu niemand meer op vacatures. Hoe deze wervingsproblemen kunnen worden omgebogen in oplossingen, lees je in dit blog.

Vroeger

Het is nog niet zo lang geleden dat de arbeidsmarkt er heel anders uitzag dan nu. Medewerkers leken trouwer aan de organisatie, sollicitanten reageerden nog gemotiveerd op een vacature en de vraag: “waarom wil jij voor ons bedrijf werken?” kon nog worden gesteld. Tegenwoordig is het anders. Er reageert nauwelijks nog iemand op een vacature en als er iemand heeft gereageerd heeft hij (of zij) minstens drie andere sollicitaties lopen.

Wervingsproblemen en oplossingen

Eén van de wervingsproblemen is de stijging van het vacatureaanbod. Dit betekent dat als een bedrijf een vacature post deze binnen een dag is ondergesneeuwd door andere vacatures (uiteraard is dit wel afhankelijk van de functie).

#oplossing 1: Zorg dat jouw vacature goed vindbaar is voor de sollicitant en blijf de post herhalen.

In opvolging van de toename van het aantal vacatures, is dat de sollicitant (of latent werkzoekende) dus een ruime keuze heeft uit functies waarop hij of zij kan reageren. Kortom als bedrijf moet jíj tegenwoordig je best doen om een nieuwe medewerker binnen te halen (ze liggen niet meer rijen dik voor de deur). Verplaats je daarom in de sollicitant en stel jezelf de vraag: “waarom zou iemand die keuze heeft uit meerdere bedrijven, nou juist voor de onze moeten kiezen?” Verwerk deze informatie in een vacature en draag dit uit tijdens gesprekken. Realiseer je gedurende het hele traject dat jij als bedrijf je best moet doen om iemand te overtuigen.

#oplossing 2: Denk anders, verplaats je in de sollicitant en doe je best!

Wij begrijpen heel goed dat een nieuwe medewerker vanaf dag 1 resultaat moet opleveren. Er moet immers geld worden verdiend. Wij begrijpen ook dat op basis van die gedachte de functie-eisen worden bepaald. Maar realiseer je dat je, door deze hoge eisen te stellen, mensen uitsluit om te reageren. Heeft iemand ècht een diploma nodig, of volstaat het een medewerker aan te stellen die dit compenseert met werkervaring? Wanneer je als eerste eis vraagt om een WO-diploma zal die ene leuke, gedreven knaap met een HBO-diploma, waarschijnlijk niet reageren op jouw vacature. Zonde!

#oplossing 3: skip functie-eisen en stel ze bij naar wat jullie organisatie echt nodig heeft

Oké, de sollicitant heeft dus geen passende opleiding afgerond, maar wil wel morgen aan de slag. Hij staat te trappelen om te beginnen, draagt zijn enthousiasme uit naar de mensen in zijn omgeving en fungeert dus als ambassadeur voor jouw organisatie en waarschijnlijk ook het product dat jullie maken. Wat doe je dan om hem aan je organisatie te binden? Juist! Geef hem toekomstperspectief.

#oplossing 4: leid nieuwe mensen op

Duizelt het je na al deze woorden allemaal? Of heb je het gevoel alles al gedaan te hebben, maar zonder positief resultaat? Kijk dan eens naar externe partijen die je kunnen helpen bij jouw wervingsvraag en wervingsproblemen. Partijen die kennis hebben van de huidige (en snel veranderende) arbeidsmarkt en voor jou de juiste doelgroepen weten te benaderen.

#oplossing 5: schakel specialisten in met kennis van de arbeidsmarkt en doelgroepen

Bianca ten Pas,

Senior Recruiter

Tjellens is een volwaardig strategisch recruitmentpartner voor technische functies. Een partij die met je meedenkt, jou adviseert en ontzorgt. Wil je weten wat Tjellens voor je kan betekenen in een werving en selectie traject? Bel ons gerust op 074-7508818

Ben je nieuwsgierig naar meer blogs van Bianca? Lees ze hier.