fbpx

Blog: Werving en selectie: met alleen een stoel vullen kom je er niet

De economie trekt aan en het aantal nieuwe medewerkers dat wordt gezocht neemt toe. Een mooie ontwikkeling en het geeft ons een goed gevoel. We krijgen immers weer vertrouwen in de economie. Echter de manier waarop werving en selectie wordt uitgevoerd en toegepast is bepalend voor het uiteindelijke succes. Want met alleen een stoel vullen kom je er niet.

Zoektocht

En dat succes begint al met de zoektocht naar een nieuwe medewerker. De eerste indruk van nieuwe medewerkers wordt al gevormd door de manier waarop zij benaderd worden voor een nieuwe functie. Saaie, formele functieteksten geven meteen een (ongewenst) beeld van de organisatie en daarmee is de eerste indruk gemaakt. Een agressieve manier van benaderen is ook niet wenselijk. Iemand moet immers zelf de keuze maken of hij / zij wil overstappen naar een nieuwe baan.

Gesprekken

Een leuk gesprek voeren is ook van groot belang. Laat de sollicitant zich comfortabel voelen. Ga daarom een dialoog aan met de sollicitant en werp er geen vragenvuur op af. Stel vragen waar daadwerkelijk informatie uit gehaald kan worden (en dus niet: “wat zijn jouw sterke en zwakke punten”, “waar sta je over 5 jaar”). Je wilt toch immers dat de sollicitant voor jouw bedrijf kiest?

De eerste werkdag

Er wordt vaak over het hoofd gezien dat de nieuwe medewerker tijd nodig heeft aan de nieuwe omgeving te wennen. Het klinkt misschien wat vreemd, maar omgevingsgeluid, hoeveelheid licht en de kleuren zijn allemaal aspecten wat indruk maakt op een mens. En dit kost even tijd.

De eerste periode van de nieuwe medewerker is bepalend voor de duur en het succes van de samenwerking. Daarom volstaat een welkomstbloemetje op het bureau op de eerste werkdag en een rondleiding waarbij er 120 handen worden geschud, niet meer. Zorg voor werkelijke betrokkenheid met de medewerker. Stel hem of haar voor en vertel daarbij ook waarom je juist voor deze persoon hebt gekozen.

Duurt het even voordat de nieuwe medewerker start? Betrek hem of haar dan vast in de speerpunten waar hij / zij zich straks mee bezig zal gaan houden. Of laat bijvoorbeeld ondertussen een foto zien van de alvast ingerichte nieuwe werkplek.

Inwerktraject

Ook een inwerktraject (gericht op de inhoud van de functie) is niet meer voldoende om de medewerker aan je te binden. Het is vooral belangrijk de cultuur van je organisatie onderdeel uit te laten maken van het kennismakingstraject. Hoe gaan collega’s met elkaar om en op welke wijze communiceren zij met klanten en leveranciers? Een belangrijke leerschool.

Blijven betrekken

Eenmaal binnengehaald betekent niet vanzelfsprekend dat het een blijver is. Blijf daarom de nieuwe medewerker betrekken bij organisatiedoelstellingen. Luister naar adviezen en laat zien dat hier wat mee wordt gedaan. Stel regelmatig de vraag hoe het gaat, of er hulp nodig is en verbeter en ondersteun waar nodig. Op deze wijze blijft de gevulde stoel langdurig gevuld.

Tjellens is een volwaardig strategisch recruitmentpartner voor technische functies. Een partij die met je meedenkt, jou adviseert en ontzorgt. Benieuwd wat Tjellens kan betekenen op het gebied van werving en selectie voor jouw organisatie? Bel ons gerust op 074-7508818