Buiten de lijntjes werven

Privé: Bianca ten Pas 04/18/2019

De één werft haar nieuwe medewerkers op de traditionele manier, de ander volgens de methoden van nu. Maar sommigen gaan nog een stap verder, die werven buiten de lijntjes. Wat wij hieronder verstaan, lees je in dit blog.

Digitalisering

Dat wij vandaag de dag te maken hebben met digitalisering van de wereld, dat weet en merkt iedereen. En het gaat razendsnel! Zo’n 15 jaar geleden konden we bijvoorbeeld nog geld overmaken door een papiertje bij de bank door de brievenbus te doen. Je kunt het je nu niet eens meer voorstellen!
Ook in de recruitmentwereld kennen we razendsnelle ontwikkelingen. Werving gebeurt tegenwoordig met filmpjes, we benaderen mensen met whatsapp en voeren sollicitatiegesprekken via Skype. Dat was een jaar of 10 geleden nog ondenkbaar.

Gevolg

Het gevolg van het communiceren via het internet is dat wij het persoonlijke contact ondermijnen. De contacten die we tegenwoordig hebben, gaan sneller en hebben minder diepgang dan voorheen. Ik kan mij nog herinneren dat ik in mijn studententijd kaartjes schreef aan vrienden en vriendinnen die in een andere stad studeerden. Je had dan weliswaar minder vaak contact maar vertelde wel meer. Er gingen hele stapels kaarten over en weer!

Ook binnen recruitment merken wij dat er soms minder persoonlijke aandacht is dan dat een wervingsproces vraagt. Een oordeel ligt al snel klaar en een mening wordt gevormd vanaf papier. De mens achter dit A4-tje krijgt vaak helemaal geen kans. Jammer voor hen, maar ook voor de organisatie. Het gevolg van het niet optimaal inzetten van mensen, is het creeeren van krapte op de arbeidsmarkt.

Buiten de lijntjes werven

Om vooroordelen weg te nemen, hebben diverse bemiddelingsbureau’s proeven ondernomen om kandidaten anoniem voor te stellen. Recent was dit nog in het nieuws. Maar sommige bedrijven gaan nog een stap verder en werven pas echt buiten de lijntjes. Zij hanteren uit Amerika overgewaaide “open hiring” methode. Bij deze wervingsmethode wordt de sollicitatiebrief, CV of gesprek volledig achterwege gelaten. Iedere “sollicitant” die interesse heeft in de baan en zich aanmeldt, is verzekerd van deze baan. Mama Loes, een internetbedrijf met een groot magazijn is recent gestart met deze methode. Met “supergemotiveerde mensen” tot gevolg, aldus eigenaresse Loes de Volder.

Wij bij Tjellens zijn heel benieuwd: Zou jij het ook aandurven buiten de lijntjes werven?

Bianca ten Pas,

Senior Recruiter

Tjellens is een volwaardig strategisch recruitmentpartner voor technische functies. Een partij die met je meedenkt, jou adviseert en ontzorgt. Wil je weten wat Tjellens voor je kan betekenen in een werving en selectie traject? Bel ons gerust op 074-7508818

Ben je nieuwsgierig naar meer blogs van Bianca? Lees ze hier.